Retur/reklamasjon

Dette er det formelle, men ta kontakt så finner vi utav det. 

Angrerett
Når en forbruker handler varer eller tjenester på nettet, har forbruker en lovbestemt rett til å angre på kjøpet innen 14 arbeidsdager. Retten er å kunne returnere varen uten å angi noen grunn og uten å risikere noen straff for mislighold. Fristen vil tre i kraft når forbrukeren mottar kjøpt vare eller når kontrakten er inngått for en tjeneste.

Returkostnadene som kommer av å påberope seg angreretten skal forbrukeren betale. 

Betaling ved retur
Dersom forbrukeren velger å benytte seg av angreretten, skal selgeren tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra selger ble varslet om beslutningen. Den eneste kostnaden forbrukeren kan pålegges når angreretten benyttes, er den direkte kostnaden ved å sende varen tilbake.

Hva er unntatt?
Varer og tjenester som er unntatt fra angreretten er varer som er tilpasset til forbrukerens spesifikasjoner eller er personlig utpreget

Reklamasjonsrett
Selgeren er forpliktet til å levere varen uten mangler til forbrukeren. Dette betyr at selgeren er ansvarlig dersom varer eller tjenester er defekte (har en mangel) når de leveres til forbrukeren.

Dersom varen har en mangel, har kunden krav på å kunne returnere varene gratis. Selger er pålagt å omlevere varen, enten ved å reparere eller erstatte produktet, gi prisavslag eller heve avtalen og tilbakebetale kjøpesummen.